Oliver Dlouhý během osmi let vytvořil ze svého letenkového vyhledávače celosvětový gigant s obratem blížícím se 30 miliardám Kč. Tak jako letecké společnosti a CK se v souvislosti s epidemií COVID-19 dostal do obrovských problémů. V souvislosti s refundacemi jim klienti z celého světa na facebookových stránkách společnosti vyčítají podvodné jednání a nazývají je zloději a lháři. A podobně to schytávají i od českých klientů, jimž chce přitom společnost ze svého refundovat šedesát milionů Kč.
Odškodnění českých klientů
Podle šéfa Kiwi.com Olivera Dlouhého někteří zákazníci stále čekají na refundace za zrušené lety od aerolinek, které často výplatu odkládají, aby udržely svůj byznys v chodu. Kiwi.com se proto rozhodlo poskytnout kredit těm českým zákazníkům, jejichž žádosti o refundace ještě nebyly uzavřeny.
Ty budou moci využít na letenky podle vlastního výběru. Na tuto formu odškodnění vyčlenilo Kiwi.com šedesát milionů korun. S ohledem na čas, který od některých zrušených letů uplynul, je totiž podle Dlouhého pravděpodobné, že v některých případech už refundace od aerolinek nebude možné vymoci zpět.
Je to lež, tvrdí zahraniční klienti
České klienty tento krok ovšem příliš nenadchl. Kiwi.com vytýkají, že místo peněz mají obdržet jen část kreditu ve formě voucheru. Podle nich částka nepokryje ani poplatky, kterých se podle nich refundace týkat nebudou. Navíc část z nich tvrdí, že letecké společnosti peníze na rozdíl od tvrzení Olivera Dlouhého často vrátily.
To tvrdí i desítky rozzuřených komentářů doslova z celého světa. Rumunská zaměstnankyně Vodafone tvrdí, že jí její letecká společnost Tui Airlines napsala, že refundaci na účet dávno provedla Kiwi.com. To samé tvrdí Argentinec Fran Lovera, jemuž prý společnost Delta napsala, že refundaci na účet Kiwi.com provedla již před rokem. Podobných tvrzení jsou na instagramových a facebookových stránkách společnosti desítky.
Další lidé si stěžují, že má od jejich leteckých společností potvrzení, že je Kiwi.com dosud ohledně více než rok prošlých letenek dosud nekontaktovalo. Někteří, jako Gonzalo Oliver ze Španělska obviňují Kiwi.com, že si od něj převzalo peníze den před zrušením letu a dosud je nevrátilo. Mnozí označují Kiwi.com za podvodníky, zloděje a lháře.
Oliver Dlouhý: V refundacích panoval chaos
Samotná společnost na sociálních sítích reaguje podle jednotného mustru. Oliver Dlouhý však společnost hájí a obvinění odmítá. „Tok refundací od aerolinek byl naprostým chaosem a ačkoliv může být těžké zvenku porozumět situaci, ve které jsme se přes značné komplikace snažili tyto refundace vymoci, dělali jsme a stále děláme vše, co je v našich silách, abychom dostali zpět k zákazníkům, co jim náleží. Ne vždy je to ale možné,“ sdělil ČTK Dlouhý.
33letý podnikatel získal v roce 2017 cenu „Začínající podnikatel roku,“ v roce 2019 pak titul „Podnikatel roku,“ poté, co obrat Kiwi.com přesáhl 30 miliard. Mladší bratr herců Vladimíra Dlouhého a Michala Dlouhého již kolem dvacítky podnikal prodejem borůvek u rakouských hranic a obchodováním s elektrickými cigaretami. V roce 2012 založil vyhledávač letenek Skypicker, později jej přejmenoval na Kiwi.com. Ve společnosti stále vlastní kolem 22 procent akcií. Jeho majetek se odhaduje na více než 10 miliard Kč.
Podobné články
Jak na letenky v roce 2021? Kde sehnat levné letenky a jak si pohlídat COVID-19